fredag 20. april 2012

Seier i Biofotos fotokonkurranse - Årets fotograf!

Fikk en hyggelig telefon fra John Sandøy idag. Han kunne fortelle at jeg hadde gått til topps i Biofotos fotokonkurranse for 2011/2012. http://www.biofoto.no/aktuelt/artikkel/20120420191454316

For moro skyld, uten noen som helst ambisjoner, leverte jeg tre bilder til fristen i September ifjor. Overraskelsen var derfor stor da jeg etter første runde ledet konkurransen og vant et års abonnoment fra villmarksliv for flest poeng i denne runden. Dette trigget selvfølgelig konkurranseinstinktet og jeg måtte prøve å følge opp. Mine bilder runde 1:



Låvesvalemating - 36 poeng
Gjøk med fangst - 32 poeng
Kjernebiterlanding - 30 poeng

Overraskelsen var nesten like stor da ledelsen økte i runde to. Kunne dette holde da? Mine bilder runde 2:


Gjøk i flukt - 35 poeng
Spurvehauk i takeoff - 27 poeng
Vintergjest - 20 poeng

Runde tre var ledelsen skrumpet inn til et fattig poeng, og jeg tenkte at nå ryker alt sammen i siste runde. Ingen krise forsåvidt, ambisjonene og forventningene var i utgangspunktet ikke høye og det er jo tross alt mest for moro, og så er det jo litt artig å måle seg litt opp imot andre fotografer. Mine bilder runde 3:



I skjul - 28 poeng

Konger i kamp - 25

Please feed mee! - 21 poeng

Så altså idag, siste runde var ferdig bedømt. Jeg hadde vunnet "heile driten" med femten poeng tror jeg. Hadde litt dårlig tlf. linje med John, så fikk ikke med meg alt rundt poengsummer og slikt, kommer tilbake til det seinere. Premien, ja Nikon D5100 med 18-105mm. Hmmmm, aner vi en  "snikNikonifisering" fra Biofoto her da, tror ikke det nei, skulle selvfølgelig prøvd ut systemet hvis det var D4 med 500mm og gitt det en sjans. Mine bilder runde 4: Er ikke sikker på poengsummen til hvert enkelt bilde her, kommer når endelig resultatliste foreligger

Familieforøkelse på gang
Nærkamp
Ung gjøk

Syns dette var veldig moro, nå er jeg fullstendig klar over at mange av "de store" gutta prioriterer Villmarksliv sin konkurranse da premiene og eksponeringen de oppnår er hakket vassere der, men det er jammen mange dyktige fotografer som har deltatt i Biofoto også, derfor  henger denne seieren høyt i mine øyne ihvertfall. Det som jeg også reflekterer litt over er at det gjerne er bildene man er mest usikre, på og har minst tro på, som ofte scoorer høyt. Så er det jo alltid vanskelig å plukke ut hva man skal sende da, juryen er forskjellig fra gang til gang, så litt flaks skal man også ha...

7 kommentarer:

  1. Veldig artig. Enig i bedømmelsen av låvesvalematingen men mener kjernebiteren bør ha bedre poeng.
    Vel fortjent:)

    SvarSlett
  2. Grattis, vel fortjent credit til deg, det oser kvalitet av det du leverer.

    SvarSlett
  3. Grattulerer så mye. Var mye bra du hadde sendt inn.

    SvarSlett
  4. Gratulerer denne premien henger høyt.Mvh Robin Jenssen

    SvarSlett
  5. Hei Jarl Kjetil!

    Gratulerer! Faktisk ble jeg ikke så mye overrasket. Du leverer stadig ypperlige bilder på et meget høyt nivå. Lykke til videre! :-)

    Mvh Knut W.

    SvarSlett
  6. Kjempefin bildeserie, der flukt bildet av gjøken ble min favoritt og bildet av frosken var også utrolig fint med speilingen og det fine lyset. :)

    SvarSlett